Básničky pro prvňáčky a jednoduché říkanky pro menší děti

Básničky pro prvňáčky jsou skvělým způsobem, jak děti seznámit s kouzlem jazyka a rozvíjet jejich jazykové dovednosti od útlého věku. Jsou nejen zábavné, ale také velmi užitečné pro jejich vzdělávání a osobní růst. Krátké a rytmické verše podporují rozvoj slovní zásoby, paměti a správné výslovnosti. Pro malé školáky je recitace básniček ideálním způsobem, jak se učit nové věci zábavnou formou. Tento článek vás provede světem básniček a říkanek, nabídne tipy na to, jak vybrat tu správnou básničku pro vašeho prvňáčka.

Básnička pro prvňáčka a její výběr

Jak vybrat básničku pro prvňáčka? Výběr básničky pro prvňáčka může být zábavný, ale také náročný úkol. Prvňáčci jsou děti ve věku 6 až 7 let, Výběr básničky pro prvňáčka je klíčový, protože v tomto věku se děti teprve začínají seznamovat se čtením a psaním. Důležité je vybrat básničku, která je jednoduchá a má jasný rytmus a rýmy. Krátké verše, které se snadno pamatují, jsou ideální volbou, protože pomáhají dětem lépe si osvojit jazykové dovednosti a zároveň je udržují zaujaté. Téma básničky by mělo být blízké jejich každodennímu životu, například o zvířátkách, hračkách nebo přírodě, což jim pomůže lépe se s textem ztotožnit.

Dalším důležitým faktorem je zábavnost a interaktivnost básničky. Vyberte takovou, kterou si dítě může snadno představit a ideálně ji doplnit pohybem nebo gesty. Tím se učební proces stane zábavnějším a děti budou mít větší motivaci se básničku naučit. Mějte na paměti, že básnička pro prvňáčka by měla být především radostnou aktivitou, která podpoří jejich sebevědomí a lásku k literatuře.

básničky pro prvňáčky

Proč jsou básničky pro prvňáčky důležité?

Básničky pro prvňáčky jsou nesmírně důležité, protože hrají klíčovou roli v rozvoji jejich jazykových dovedností a celkovém intelektuálním růstu. Přesně strukturované rýmy a rytmus básniček pomáhají dětem lépe porozumět zvukům a struktuře jazyka, což je základem pro jejich budoucí čtenářské schopnosti. Při recitaci básniček se děti učí správné výslovnosti, intonaci a rozšiřují si slovní zásobu, což jim usnadňuje komunikaci a vyjadřování jejich myšlenek. Intonace podle webu infoz.cz znamená „přesné nasazení a správné vyladění tónu“.

Kromě jazykových výhod podporují básničky i kreativitu a fantazii dětí. Prostřednictvím jednoduchých a hravých textů se děti seznamují s různými tématy a situacemi, což jim pomáhá rozvíjet schopnost abstraktního myšlení a představivosti. Básničky také posilují paměť, protože děti si musí zapamatovat verše a řazení slov. Navíc, pravidelné recitování básniček může zvýšit zájem dětí o literaturu a položit základy k celoživotnímu vztahu ke čtení.

Básničky pro prvňáčky

Nejlepší básničky pro prvňáčky jsou ty, které jsou krátké, snadno zapamatovatelné a mají jednoduchý rytmus. Zároveň by měly být tematicky blízké dětskému světu, aby si je děti snadno představily a užily si jejich recitaci. Zde je několik příkladů oblíbených básniček:

Myšičko myš

Myšičko myš,
pojď ke mě blíž.
Nepůjdu kocourku,
nebo mě sníš.

Medvíďátko

Pročpak malé medvíďátko
spí tak sladko, ach tak sladko?
Ono se mu v noci zdá,
jak to bývá u medvědů
o velikém hrnci medu.
Proto malé medvíďátko
spí tak sladko, ach tak sladko.

Polámal se mraveneček

Polámal se mraveneček,
ví to celá obora,
o půlnoci zavolali
mravenčího doktora.

Doktor klepe na srdíčko,
potom píše recepis,
třikrát denně prášek cukru,
bude chlapík jako rys.

Dali prášku podle rady,
mraveneček stůně dál,
celý den byl jako v ohni,
celou noc jim proplakal.

Čtyři stáli u postýlky,
pátý těšil neplakej,
pofoukám ti na bolístku,
do rána ti bude hej.

Pofoukal mu na bolístku,
pohladil ho po čele,
hop a zdravý mraveneček
ráno skáče z postele.

Sbírání hvězdiček

Do své malé krabičky,
sbírám z nebe hvězdičky.
Jedna, druhá, třetí,
pomozte mi děti.
Každičká je zlatá,
čtvrtá i ta pátá.

Tkanička

Tkanička mi leze z bot,
vůbec mi to není vhod.
Utekla mi tralala,
myslí že je žížala.

Houpačka

Houpačku, houpačku,
rozhoupu až do mráčků.
Mráčky chytnu do dlaní,
našlehám z nich mlsání.

Šnečku, šnečku

Šnečku, šnečku, vystrč růžky,
dám ti krejcar na tvarůžky
a trojníček na tabáček
bude z tebe hajdaláček!

Ježek a bleděmodrá koloběžka

Neskutečně láká ježka
bleděmodrá koloběžka,
U stojanu sedí,
zbožně na ni hledí.

Za pomoci koloběžky
nemusel by chodit pěšky.
Využil by koloběžku
v závodech na Říp či Sněžku.

O medaili sní on sladce,
nepůjde to asi hladce.
Byl by jistě v pohodě,
aspoň v jednom závodě.

Brambora

Koulela se ze dvora,
takhle velká brambora.
Neviděla, neslyšela,
že na ni padá závora.
Kam koukáš ty závoro,
na tebe ty bramboro.
Kdyby tudy projel vlak,
byl by z tebe bramborák.

Motýlek

Podívejte, milé děti,
motýlek k vám právě letí!
Posadil se na kytičku
a tam počkal na chviličku.
Pak křidélky zamával
a pak letěl zase dál.

Větříček

Foukej, foukej větříčku,
shoď mi jednu hruštičku.
Shoď mi jednu nebo dvě,
budou sladké obě dvě.

Každá z těchto básniček je navržena tak, aby podporovala jazykový rozvoj dětí a přitom je bavila a motivovala k učení. Výběr té správné závisí na zájmech a schopnostech konkrétního dítěte, ale obecně platí, že jednoduchost a hravost jsou klíčovými faktory úspěchu.

básnička pro prvňáčka

Jednoduché říkanky pro menší děti

Jednoduché říkanky jsou skvělým nástrojem pro rozvoj řeči a paměti u menších dětí, které teprve začínají objevovat svět slov. Díky rytmu, rýmům a jednoduchým tématům jsou snadno zapamatovatelné a často doprovázené pohyby nebo gesty, což dětem pomáhá lépe porozumět a užít si je. Zde je několik oblíbených říkanek pro menší děti:

  • „Paci, paci, pacičky“ – Tato říkanka je jednou z prvních, které se malé děti učí. Je krátká a jednoduchá, často ji doprovází tleskání do rukou, což podporuje motorické dovednosti.

Paci paci pacičky, táta koupil botičky

a maminka pásek za myší ocásek

a babička čepičku za tu černou slepičku

a dědeček kabátek za těch deset prasátek

a kmotřička kalhotky za dva zlaté dukátky

a kmotříček kožíšek za lískový oříšek.

  • „Kolo, kolo mlýnský“ – Známá a oblíbená říkanka, kterou děti milují pro její hravost a možnost kolektivního zapojení. Děti při ní často sedí v kruhu a drží se za ruce, což podporuje sociální dovednosti.

Kolo, kolo, mlýnský,
za čtyři rýnský,
kolo se nám polámalo,
mnoho škody nadělalo,
udělalo bác!

Vezmeme si hoblík, pilku,
zahrajem si ještě chvilku.
Až to kolo spravíme,
táááák se zatočíme.

  • „Deštík“ – Tato krátká a zábavná říkanka je často doprovázena jednoduchými pohyby, které dětem pomáhají procvičovat koordinaci a paměť.

Ťuká, ťuká děštík,

na široky deštník.

Ťuká, ťuká prstíkem,

kdo je pod tím deštníkem?

To jsem já, panenka

točí se mi sukénka.

Běžím, běžím k sluníčku,

osušit si sukničku. 

Tyto říkanky jsou ideální pro menší děti, protože jim přinášejí radost a zábavu, zatímco nenápadně rozvíjejí jejich jazykové a motorické schopnosti. Opakování říkanek a jejich spojení s pohybem také podporuje zapamatování a hlubší porozumění jazyku.

Zdroje: pohyb-detem.cz – Básničky a říkanky, lanade.cz – Říkadla a písničky pro děti

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *