Slovo „lobbing“ pochází z anglického slova „lobby“, které označuje místnost nebo předsálí v budovách, zejména v parlamentních nebo vládních institucích, kde se lidé dříve mohli setkávat s politiky a komunikovat s nimi své potřeby a zájmy.
V britském parlamentu a ve Washingtonu, D.C., byli lobbisté často viděni, jak čekají v těchto chodbách (lobbys) a snaží se přesvědčit zákonodárce o svých názorech nebo návrzích. Postupem času se termín „lobbing“ začal používat pro samotný proces ovlivňování politických rozhodnutí a zákonodárců prostřednictvím těchto setkání a jednání.
Co je to lobbing?
Lobování je ovlivňování politiků nebo politických stran s cílem prosadit vlastní řešení. Toto ovlivňování spočívá v přesvědčování, argumentování, a seznámení veřejných činitelů s fakty, které mohou změnit jejich dosavadní postoj či názor. Lobbing je zcela legální.
Příklad lobbingu
Greenpeace lobbovala spolu s dalšími ekologickými organizacemi za to, aby Evropská komise schválila směrnici zakazující některé jednorázové plastové výrobky, jako jsou plastová brčka, příbory nebo talíře.
Greenpeace oslovovalo europoslance, organizovalo akce na zvýšení povědomí veřejnosti na kterých sbírali podpisy na petice, a předkládalo důkazy o tom, jak jednorázové plasty poškozují oceány a životní prostředí.
Výsledkem jejich lobování bylo přijetí zákona, který zakazuje prodej některých jednorázových plastových výrobků v Evropě, jako jsou brčka, příbory a podobně.
Jak se lobbuje
Lobování je dlouhý proces, Lobbisté si prve stanoví cíle, poté se zaměří na konkrétní osoby které s problémem reálně něco mohli udělat, a poté skrze veřejnost tvoří tlak na daného politika a to různýma formami:
- Petice – shromažďování podpisů k vyjádření veřejné podpory nebo nesouhlasu
- Eventy a akce – konference, workshopy, veřejné demonstrace
- Setkání s politiky – osobní schůzky a oficiální jednání
- Otevřené dopisy – veřejně adresované dopisy politikům či úřadům
- Spolupráce s médii – tiskové konference, články, rozhovory
- Koalice a partnerství – spolupráce s jinými organizacemi
Lobbování jako problém
Jedná se sice o činnost nelegální, ale není tajemstvím, že dříve v historii jsme narazili jako společnost na situace, kdy byl politik uplácen a zkorumpován k upřednostnění lobbovaného řešení.
Veškeré úplatky spojené korupcí, zatajování informací, zneužívání neformálních vztahů, nátlak a vyhrožování, přehánění nebo šíření falešných informací nebo převrácení veřejného zájmu je trestní čin, a o lobbing se nejedná!
Zdroje: Justice.cz, Rekonstrukce státu, Transparency
Natálie Schönová je studentkou Vysoké školy ekonomické v Praze. Fascinuje ji alternativní umění, od filmu až po poezii. Je vášnivou milovnicí nevšedního jídla a psaní. Neustále zdokonaluje své kuchařské dovednosti a pracuje na svých textech. Psaní ji provází od dětství, kdy poprvé vzala do ruky tužku, a stále objevuje nové formy vyjádření.